een initiatief van

Medianetwerk Plus

Medianetwerk Plus is een onafhankelijke, open en toekomstgerichte, organisatie die uitgevers een forum biedt. De organisatie richt zich in het bijzonder naar waardengedreven producenten van kleine en middelgrote periodieke media zowel in print als digitaal, hun redacties en mediaprofessionals. Daarnaast wil de organisatie met een jaarlijkse Prijs voor het christelijke en het spirituele boek, uitgevers en auteurs uit deze nichebranche stimuleren en ondersteunen.

Het bestuursorgaan van de organisatie bestaat uit: Toon Osaer, voorzitter; Jan Boulogne, secretaris; Philippe Masscheleyn; David Speybrouck en Filip Horemans.

Contact

Willebroekkaai 37, 1000 Brussel
info@medianetwerkplus.be
tel. 02 212 25 53

Jan Boulogne
Nationaal secretaris

Kathleen Vertongen
Secretariaatsmedewerker

Onze geschiedenis

Al in 1952, nauwelijks zeven jaar na de tweede wereldoorlog, besluit een aantal katholieke uitgevers een eigen vereniging op te richten “omdat de stem van de katholieke bladen veel te weinig aan bod komt in de bestaande persorganisaties”. Op dat ogenblik verschijnen in ons land 771 katholieke en christelijke periodieken, 15 Vlaamse en 14 Franstalige dagbladen, 102 Vlaamse en 51 Franstalige weekbladen, 349 Vlaamse en 240 Franstalige periodieken. Belangrijkste bezieler voor de jonge beroepsorganisatie was pater Frans Janssens (+), dominicaan en grondlegger van wat later uitgeverij Halewijn (nu Katholieke Mediagroep) is geworden, uitgever van onder meer Kerk en Leven. In 1954 erkent de Raad van State VUKPP onder het wettelijk statuut van beroepsorganisatie.

    Onze geschiedenis

    Pater Frans Janssens (+) grondlegger van wat later drukkerijg-uitgeverij Halewijn is geworden.

    Zelfde doelstellingen, eigentijdse verpakking

    Inderdaad, een product van het toenmalig ideologisch sterk verzuild Vlaanderen. Toch blijken doelstellingen van bij de stichting in essentie dezelfde als nu. Wij citeren: “onderhandelingen met de grossisten, fabrikanten en ministerie in verband met de papierprijzen, fiscale problemen en posttarieven behartigen, vorming en bijscholing organiseren.” 
Jan Sansen (+), uitgever van Het Wekelijks Nieuws uit Poperinge wordt de 
eerste voorzitter. In 1960 volgt Fons Margot, secretaris-generaal van het NCMV en hoofdredacteur van De Middenstand hem op. Op zijn beurt wordt hij in 1976 opgevolgd door Frans Nauwelaerts (+), toen directeur bij uitgeverij Averbode.
 Na diens overstap naar dagblad Het Volk, wordt Frans Sterckx, hoofdredacteur van Boer en Tuinder voorzitter. Jo Cornille, directeur van uitgeverij Halewijn is de volgende voorzitter opgevolgd door Kris Houthuys, de eerste vrouw als voorzitter, en Toon Osaer sluit voorlopig het rijtje af. Al sinds de jaren zestig is het secretariaat van de beroepsorganisatie gevestigd in de lokalen van NCMV, nu UNIZO. In 1991 volgde Ronny Lannoo, tot voor kort hoofdredacteur van ZO Magazine en UNIZO-directeur communicatie, Gaby Vanden Berghe (+) op. Op zijn beurt gaf Ronny de fakkel door aan Jan Boulogne.

    De stroomversnelling van VUKPP naar Medianetwerk Plus

    De beroepsorganisatie evolueert mee met haar tijd en met de evolutie van de leden en de media. Begin jaren negentig wordt bij de leden een grondige, kritische evaluatie doorgevoerd over de bestaansreden van de organisatie binnen een ontzuilde samenleving en over 
de daarmee verbonden uitdagingen van de betrokken leden-uitgevers en hun uitgaven. De conclusie luidt: de beroepsorganisatie moet ermee doorgaan. De kerntaken zijn: de belangenbehartiging, bijzonder van de vzw-uitgevers, vorming en bijscholing van de betrokken uitgevers en redacties in het kader van de verdere professionalisering en kwaliteitsverbetering naar aanpak, marketing, kostenbeheersing, nieuwe technologieën, vorm en inhoud. De met de tijd spontaan gegroeide specificiteit met respect voor de eigen wortels, leidt als vanzelfsprekend tot de geactualiseerde missie en naamsverandering van het moeilijk bekkende en wat gedateerde letterwoord VUKPP naar het meer eigentijdse en duidelijker Medianetwerk Plus. Maar de evolutie gaat verder en in 2025 beslist het Bestuursorgaan, na een bevraging bij leden en partnerorganisaties om de doelstellingen bij te stellen en de leden voor de specifieke belangenbehartiging door te verwijzen naar de sectorfederatie WE MEDIA. De organisatie blijft een forum voor uitwisseling en overleg voor haar vroegere leden en blijft de jaarlijkse Prijs voor het Christelijke en Spirituele boek organiseren.